Dagligdagen i dagplejen

Når du afleverer dit barn i dagplejen om morgenen kan du forvente, at dagplejeren møder jer med ro og smil, så der er tid til et godt farvel – og udveksling af informationer.
Dagplejeren har som primær opgave at etablere en god og tryg relation til dit barn og til dig/jer som forældre.
Den gode relation giver tillid og trivsel – og er grundlaget for den læring og udvikling, som barnet bliver tilbudt i dagplejen.

I praksis betyder det, at dagen startes med ro og hygge omkring morgenmaden (inden kl. 8)
og som oftest synger og læser dagplejeren med børnene efter sprogpakkens anvisninger.

Formiddagen bruges på aktiviteter ude og inde  - og der indlægges et lille formiddagsmåltid, og evt. en formiddagssøvn.
Aktiviteterne tilpasses barnets udviklingsniveau, så alle får udbytte -  og kan foregå i dagplejerens hjem, i legestuen, eller sammen med andre dagplejere –  ude i området, på en legeplads, i skoven eller lign.

Aktiviteterne planlægges af den enkelte dagplejer eller i grupper – med udgangspunkt i læreplanerne og det inkluderende miljø.
Mellem kl. 11 og 12 er der god tid til frokost  - og herefter puttes børnene til middagssøvn.

Efter søvnen er det igen tid til et lille måltid – og der leges, læses og hygges til barnet hentes.
Ved afhentning orienterer dagplejeren om dagens forløb for barnet.

Gennem hele dagen er der fokus på barnets kost og væskeindtag – og på bleskift/toiletbesøg.

Der er også fokus på barnets helbredstilstand – og generelle sindsstemning.
Dette drøftes evt. med jer ved afhentning – eller I tilkaldes i løbet af dagen, hvis barnet får feber eller kommer til skade.

Er der tale om forsinket udvikling, mistrivsel eller specifikke behov, vil dagplejepædagogen inddrages med henblik på en fælles snak om nødvendig indsats.