Jane Rønnow
Jane Rønnow Bauer
Vestermøllevej 19, 7700 Thisted
Dagplejer siden juni 1996

Min mand og jeg er begge dagplejere og det synes vi er en stor fordel. F.eks. kan de store komme med ud og tumle i regnvejr eller sne sammen med den ene af os, mens de små kan være inde og hygge. Eller en flok kan komme med i køkkenet, mens de andre går en tur. Mænd og kvinder er og gør jo, som oftest, ikke tingene helt ens, det tror vi kun på er sundt og godt for børnene.
Nogle af nøgleordene i vores dagplejehjem er ro, tid, empati, tryghed og fordybelse. Men også udfordringer, udvikling, sjov og ude liv. Derudover vægter vi forældresamarbejdet højt og det er vigtigt for os at der er gensidig tillid og at vi kan tale trygt og åbent om tingene.

Vi er rigtig meget ude. Vi bruger enten vores store have hvor vi bl.a. har sanse-gynge, scootere, sandkasse, rutchebanebakke og legehus. Vi dyrker grøntsager i drivhus og plantekasserne og det er børnene aktive deltagere i, både når der skal sås og plantes og spises. Ellers bevæger vi os på opdagelsen i den mangfoldige natur vi har i Klitmøller. F.eks. trilles der ned af bakker, studeres livet i grøftekanten, samles sten eller hoppes i vandpytter.

Børnene deltager ind imellem i de praktiske gøremål, f.eks. er de med i køkkenet når der laves mad, de hjælper også med borddækning, de putter i vaskemaskine og tager ud igen, de holder støvsugeren når krummerne på gulvet skal op og de hjælper med oprydning af legesagerne

Vi får varieret og sund kost, indimellem også varm mad.
Inden døre har vi en stor lys stue, hvor børnene leger. Stuen er indrettet med madras der kan hoppes og hygges på, bobles, taktilplader, tæpper og forskellig slags legetøj. Noget af legetøjet og krea tingene står i skabene, og hver morgen er de med til at vælge hvad de vil lege med i dag. Vi har også et læsetelt med en kurv med bøger, her er der mulighed for ro og fordybelse.

Hver morgen inden formiddagsmaden, holder vi en lille morgensamling.
I gangen har hvert barn har en knage til at hænge overtøj på. Og en kasse at putte skiftetøj, bleer mv. i. Her kan I også læse hvad vi går og laver, via opslagstavler, billeder og opslag.
Hvert barn har en mappe, hvori alle tegninger og ting børnene laver, bliver sat i. Den får barnet med hjem, når det stopper i dagplejen. Barnet får desuden en mappe med billeder fra tiden i vores dagpleje.
Ting tager tid, og vi bruger den tid det nu tager, når barnet selv skal øve sig i at tage tøj af og på, kravle op, dække bord, rydde op, vaske hænder, osv. Det er vigtigt for os at inddrage børnene i alle de små hverdagsting og situationer, selvom det tager ekstra tid. Og der skal være plads til at stoppe op og kigge på en snegl der er ved at kravle hen over stien og få en god samtale ud af det.

I vores legestuegruppe mødes vi når det passer ind i hverdagen og børnegruppen. Vi forsøger at det bliver ugentligt, men det kan variere. Vi har et rigtig godt sammenhold kollegaerne imellem i Klitmøller og børnene øver sig i at blive trygge ved alle os voksne, så det er lettere når de skal i gæstedagpleje. Vi mødes enten i børnehaven, spejderhuset, i gymnastiksalen eller rundt om i Klitmøller. Vi arbejder bevidst med læreplanerne og har sat aktiviteter i kalenderen, der passer med periodens fokusområde. Der kan i perioder være helt små børn eller børn med særlige behov, der gør at vi sænker ”farten” endnu mere, bliver mere hjemme og lader roen sænke sig endnu mere. Vi forsøger at tage hensyn til alle børn og deres individuelle behov.

Laila

Laila Stauersbøl Andersen
Ørhagevej 99A, 7700 Thisted
Dagplejer siden 1. august 2016
Husdyr: Ja en kat

Jeg hedder Laila, er uddannet social- og sundhedsassistent i 2013.
Vi er en familie, bestående af min mand Per, der er tømrer og to børn, Rasmus og Pernille der begge er skolebørn, og så mig der er dagplejer siden 1. august 2016.

Vi går i legestue en gang i ugen, hvor vi er sammen med kolleger og deres dagplejebørn her i Klitmøller, så børnene lærer hinanden og de andre dagplejere at
kende.

Jeg vægter tryghed og trivsel højt, er ude med børnene så ofte som muligt, jeg
holder meget af at gå tur med børnene og fortælle dem om naturen og dyrene derude, vi går jævnligt til stranden men holder også meget af at lege hjemme i haven, vi har en dejlig stor lukket have med gynge og stor sandkasse, en tavle, hvor vi kan tegne med kridt, der foruden har vi en stor flisebelagt indkørsel der kan lukkes af, så børnene kan spille bold, køre på scooter/ løbecykel.
Når vejret er dårligt er vi inde hvor vi kigger/ læser i bøger, hører musik, synger og leger.

Søger altid at have en god, rolig og hyggelig stemning, så børnene har det godt.

Laila S. Andersen

Palle

Palle Frost
Vestermøllevej 19, 7700 Thisted
Dagplejer siden 1. august 2015

Min kone og jeg er begge dagplejere og det synes vi er en stor fordel. F.eks. kan de store komme med ud og tumle i regnvejr eller sne sammen med den ene af os, mens de små kan være inde og hygge. Eller en flok kan komme med i køkkenet, mens de andre går en tur. Mænd og kvinder er og gør jo, som oftest, ikke tingene helt ens, det tror vi kun på er sundt og godt for børnene.

Vi får varieret og sund kost, indimellem også varm mad.

Hver morgen inden formiddagsmaden, holder vi en lille morgensamling.