Værdier i dagplejen

Livsglæden i en genkendelig og udfordrende dagpleje er kendetegn på en anerkendende og inkluderende hverdagspraksis. Dagplejeren kendes på nærvær og omsorg, og har ansvaret for at relationerne er bæredygtige. I dagplejen skal børnene opleve fællesskaber er båret af forpligtende samvær, demokrati, nysgerrighed, lyst til at lære samt anerkendelsen.
Thisted kommunes dagpleje skal være en væsentlig brik i barnets start i livet. Dagplejen vil gerne at det er grundlæggende værdi, at give barnet mulighed for gode kostvaner, god start på motoriske udfoldelser og kendskab til den smukke natur, som vi er en del af i Thy.

Tværfagligt samarbejde
Vi vægter højt, at børn med behov for støtte tilbydes denne så hurtigt som muligt. Hvis vi vurderer, at et barn vil have gavn af støtte fra andre faggrupper, vil kontakten altid foregå i samarbejde med forældrene.
Vi samarbejder med sundhedsplejerskerne, socialrådgiverne, Pædagogiske konsulenter og vejledningspædagoger, daginstitutionerne og lægerne

Værdigrundlag

Vi vil: (i forhold til forældre/familier)

• Møde forældre/familier med anerkendelse og skabe rum for et tillidsfuldt​ samarbejde
  •  Bevidst og åbent inddrage forskellighed som en ressource
  •  Have opmærksomhed på at udvikle vores personlige udtryk og adfærd
  •  Arbejde med refleksion som en metode til at styrke relationen

Vi vil: (i forhold til børn)

• Være bevidste om, at tryghed og tillid er bærende elementer for livsglæde og udvikling
  •  Drage omsorg for barnet og være bevidst om, at møde det med anerkendelse og respekt
  •  Arbejde med refleksion som en metode til udvikling
  •  Være bevidste om, at vi som voksne har ansvar for relationerne

Vi vil: (i forhold til samarbejdspartnere)

• Se vidensdeling som en nødvendighed for faglig udvikling og helhedsorienteret indsats
  •  Være bevidste om loyalitet og kollegialt ansvar
  •  Være villige til at ændre på praksis.

Vi vil: (i forhold til personale)

•  Møde hinanden med anerkendelse, og skabe rum for et tillidsfuldt samarbejde
  •  Bevidst og åbent inddrage forskellighed som en ressource
  •  Have opmærksomhed på at udvikle vores personlige udtryk og adfærd
  •  Arbejde med refleksion som en metode til at styrke relationen
  •  Se vidensdeling som en nødvendighed for faglig udvikling og helhedsorienteret indsats
  •  Være bevidste om loyalitet og kollegialt ansvar
  •  Være villige til at ændre på praksis.